Dit onderdeel geeft een overzicht van de beoordelingen door de provincie ten aanzien van de gemeentelijke financiën en de uitvoering door de gemeenten van een aantal wetten in medebewind - waarbij de gemeente op grond van een specifieke wet de opdracht heeft om bepaalde taken uit te voeren. In het overzicht is de provinciale beoordeling opgenomen ten aanzien van de gemeentefinanciën, de taakuitvoering rond het omgevingsrecht, RO, de gemeentelijke verplichtingen rond de huisvesting van vergunninghouders en de Archiefwet. De provincie toetst niet alle medebewind taken: de provincie houdt bijvoorbeeld geen toezicht op het sociale domein en de Wet veiligheidsregio’s.
De kleuren per jaar en toezichtonderdeel zijn gekleurd op basis van beoordelingen, verwachtingen voor beoordelingen en streefdoelen.
Archief
2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|
Een goed (digitaal) archief is cruciaal voor het functioneren en de transparantie van de overheid. Wanneer het archief niet op orde en niet goed toegankelijk is, heeft een overheid geen betrouwbaar geheugen en kan zij zich niet verantwoorden voor haar handelen. Ook ontbreken dan op langere termijn de authentieke bronnen voor kennis van de eigen geschiedenis. Het informatie- en archiefbeheer van gemeente Noordoostpolder is als redelijk adequaat (oranje beoordeling). In de beoordeling van de provincie heeft zij voor de komende jaren meegegeven aandacht te hebben voor de ruimten in het gemeentehuis, waar archief berust en om blijvend aan alle wettelijke eisen te voldoen. Verder zal aandacht worden gegeven aan het afronden van een inhaalslag voor de bewerking en overbrenging van oude archieven.
|
Financiën
2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|
De beoordelingen volgen vanuit de begroting - en rekeningcycli en zijn gebaseerd op drie pijlers. Het structureel financieel evenwicht, het weerstandsvermogen en de schuldpositie van de gemeente. De ‘financiële gezondheid’ van deze pijlers is afhankelijk van de huidige financiële positie, de (toekomstige) beleidskeuzes, uitvoering van het beleid en de hiermee gemoeide lasten, baten en investeringen. Gemeente Noordoostpolder volgt de lijn van het vaststellen van structureel reëel sluitende meerjarenbegrotingen, in aansluiting op het BBV en de provinciale kaders van toezicht. De meerjarenbegroting 2021 – 2024 is structureel en reëel in evenwicht, na verwerking van de september circulaire. Gemeente Noordoostpolder valt onder repressief financieel toezicht en ceteris paribus zal dat ook het oordeel van de provincie zijn voor het type toezicht voor het begrotingsjaar 2022. |
Huisvesting vergunninghouders
2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|
Gemeenten zijn wettelijk verplicht elk half jaar (peildata 1 januari en 1 juli) een bepaald aantal verblijfsgerechtigden te huisvesten, de zogenaamde taakstelling. De minister van Binnenlandse Zaken (BZK) bepaalt per gemeente de omvang van de taakstelling. Deze hangt af van het aantal inwoners van een gemeente en het verwachte aantal verblijfsgerechtigden. Gemeente Noordoostpolder heeft de taakstelling over de eerste helft van 2020 gerealiseerd en zelfs afgesloten met een voorsprong. Ook heeft de gemeente de taakstelling voor de tweede helft van 2020 gerealiseerd. Over 2020 is zelfs geëindigd met een voorsprong. |
Omgevingsrecht
2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|
In het omgevingsrecht worden regels gesteld, waaraan overheden zich moeten houden bij het uitvoeren van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in de fysieke leefomgeving. Deze regels zijn opgesteld om de risico’s voor mens en natuur te beperken, zodat veiligheid, gezondheid en natuur niet in het geding komen. Binnen dit toezichtdomein richt de provincie als toezichthouder voornamelijk op het beoordelen of de gemeenten hun processen ten aanzien van de uitvoering van de VTH-taken dusdanig hebben ingericht, dat deze taken goed uitgevoerd kunnen worden. De kwaliteitseisen, ook wel de procescriteria genoemd, aan de inrichting van deze processen zijn wettelijk vastgelegd in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), het Besluit omgevingsrecht (Bor) en de Ministeriële regeling omgevingsrecht (Mor). Deze procescriteria beschrijven de eisen die gesteld worden aan de sluitende beleidscyclus: de BIG-8 cyclus. De provincie Flevoland legt bij het toezicht de focus op de vakgebieden Ruimtelijke Ordening (RO), Bouw- en Woningtoezicht (BWT) en Milieu. Over 2020, evenals de jaren daarvoor, heeft de provincie gemeente Noordoostpolder beoordeeld als adequaat voor haar beleid en uitvoering. Gemeente Noordoostpolder heeft naar de criteria waar de provincie aan toetst het proces van vergunningverlening, toezicht en handhaving van het omgevingsrecht al jaren goed op orde. Om die reden heeft de provincie de beoordeling ten aanzien van vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht vanaf 2020 versoberd. Het beeld en de verwachting is dat dit ook voor 2021 gerealiseerd kan worden. |
Wabo
2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|
In 2020 heeft gemeente Noordoostpolder de lijn van de afgelopen jaren kunnen doorzetten bij toezicht en handhaving. De vastgestelde beleidsnota’s zijn actueel en op orde. De prognose is dan ook dat de komende beoordelingen van toezicht en handhaving positief zullen blijven. |
Monumenten & Archeologie
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|
Voor monumenten en archeologie wordt één keer in de twee jaar toezicht informatie verzameld (gelijk oplopend met de monitor erfgoedinspectie van het Rijk). De erfgoedinspectie 2017/2018 liet een positieve overall beoordeling zien. De verwachting is dat de beoordelingen adequaat voortgezet worden. |