Inleiding
De civiele kunstwerken beheren we in nauwe samenspraak met de wegen. Gestuurd wordt op veilig en heel. De middelen in de begroting zijn voldoende voor het beheer en onderhoud. Voor toekomstige vervanging van de vaste objecten wordt deels gereserveerd in een vervangingsreserve. Wanneer renovatie of vervanging van beweegbare bruggen aan de orde is, vragen we ongeveer 4 jaar vooraf budget bij de Raad.
Het onderhoud wordt geprogrammeerd op basis van jaarlijkse inspecties, meldingen en onderhoudsprognoses. Uit te voeren werkzaamheden worden verzameld en periodiek aanbesteed en uitgevoerd. Calamiteiten en dringende werkzaamheden herstellen we direct.
Ontwikkelingen / stand van zaken
In aansluiting op de mobiliteitsvisie komen we dit jaar met een visie op de vervanging van de infra. Hieruit volgt een bijbehorend uitvoeringsprogramma. Dit gaat expliciet over de vervangingsopgave wegen en bruggen. Zie ook de informatie bij het onderdeel Wegen.
De vervangingsreserve voor de vaste bruggen is met de jaarlijkse dotatie in ieder geval dekkend tot 2035. In het nieuwe beleidsplan bruggen zal ook aandacht zijn voor de beweegbare bruggen en de hiervoor benodigde investeringssom. Een van de grootste opgaven die daarin een plek moeten krijgen is de renovatie en versterking van de Kadoelerbrug. We gaan met de gemeente Steenwijkerland het gesprek aan over het vervangen van deze brug.
Beleidskader
Beleidsplan Openbare Ruimte (2014 – 2024)
De actualiteit van de onderhoudsplannen / looptijd van de onderhoudsplannen
Het beleidsplan openbare ruimte loopt in 2024 af. Vooraf wordt een nieuw beleidskader opgesteld met bijbehorend uitvoeringsprogramma.
Er zijn geen achterstanden in het beheer en onderhoud. Wel zijn er objecten welke onderhoud nodig hebben. Hier zijn onderhoudscontracten voor in voorbereiding en is budget beschikbaar.
Budgetten 2022-2025
Onderhoudsbudgetten zijn toereikend.