Paragrafen

Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

Inleiding
Het wegen areaal wordt voornamelijk preventief en correctief onderhouden. Waarbij er geprioriteerd wordt met als uitgangspunt “heel en veilig”. Binnen het wegenonderhoud stemmen we de werkzaamheden af met bekende projecten en ontwikkelingen. Jaarlijks stellen we een uitvoeringsplan Wegen en Riolering op om zo slimmere keuzes te maken qua beheer en onderhoud.

Ontwikkelingen/ stand van zaken

Mobiliteitsplan
Het huidige GVVP is verlopen en er wordt gewerkt aan een nieuwe Mobiliteitsvisie. Deze visie beschrijft hoe de gemeente Noordoostpolder om wil gaan met onderwerpen op het gebied van mobiliteit. Belangrijke speerpunten binnen deze visie zijn de wegencategorisering, gebruik en functie van de wegen.
De planning is om deze visie in 2021 vast te stellen. Daarna zal er gewerkt worden aan een Mobiliteitsplan met bijbehorend een uitvoeringsprogramma. Dit programma zal gekoppeld gaan worden met het uitvoeringsplan Wegen en Riolering.

Aan de hand van de vast te stellen Mobiliteitsvisie en Mobiliteitsplan kunnen we voor de langere termijn slimmere keuzes maken voor het beheer van het wegenareaal.

Vervangingsopgave Wegen en Bruggen
Het uitgangspunt voor de huidige beheersystematiek van wegen is dat met onderhoudsmaatregelen gewerkt wordt aan het minimaal behalen van de levensduur van de weg, waarbij ook levensduur verlengende maatregelen getroffen worden. De voorziening groot wegenonderhoud is gebaseerd op dit onderhoud. Rehabiliteren van de wegen valt buiten de huidige voorziening groot wegenonderhoud.

Het areaal van de gemeente Noordoostpolder is aan het verouderen, waardoor op termijn rehabilitatie een noodzaak is om zo kapitaalvernietiging te voorkomen, c.q. efficiënt beheer is een belangrijk uitgangspunt. Om inzicht te krijgen deze vervangingsopgave gaan we in 2021 het areaal in volledig in kaart brengen.  
In 2022 zullen wij een adviesrapportage “Voorzien in Infra” willen laten vaststellen. Voorzien in Infra zal daarbij aanhaken op de vast te stellen Mobiliteitsvisie.

Beleidskader
Beleidsplan Openbare Ruimte (2014 – 2024)
Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (verlopen)

De actualiteit van de onderhoudsplannen/ looptijd van de onderhoudsplannen
Het onderhoudsplan voor wegen en het daarbij behorende uitvoeringsprogramma, wordt jaarlijks geëvalueerd en herzien met een doorkijk voor de komende 10 jaar. Bij het herzien van het onderhoudsplan wordt er rekening gehouden met nieuwe (toekomstige) plannen in de openbare ruimte. Daarnaast worden de bestaande ramingen bijgesteld aan de hand van nieuwe prijspeilen.

Het wegenareaal wordt onderhouden op niveau C, uitgezonderd het centrum (B). Daarbij onderhouden wij binnen de kaders “heel en veilig”. Financieel gezien is er geen sprake van achterstanden qua beheer en onderhoud.

Budgetten 2022-2025
De beschikbare budgetten zijn voldoende voor de afgesproken onderhoudsniveaus. Belangrijke kanttekening daarbij is, dat er geen gereserveerde middelen zijn voor vervanging/rehabilitatie van wegen.
Ondanks de gestegen grondstofprijzen hebben we een positieve aanbesteding gehad voor het met name uitvoeren van het asfaltonderhoud. Wij zien op dit moment geen risico’s. Voor de lasten van groot onderhoud is een voorziening getroffen. De voorziening is onderbouwd met een recent beheerplan van 10 jaar.

Bij de vaststelling de begroting 2021 is de structurele bezuiniging van € 188.000 voor de jaren 2021 en 2022 verzacht met €160.200 per jaar. Hierdoor hoeven we op dit moment nog geen extra maatregelen te treffen. Belangrijke voorwaarde voor deze bezuiniging is het afwaarderen van de max. snelheid in het buitengebied naar 60 km/uur.

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2021 15:14:33 met de export van 11/15/2021 15:08:54