Ambitie 1 - Gezonde gemeentefinanciën | ||
---|---|---|
Doelstelling | ||
Een solide financieringsstructuur tegen zo laag mogelijke kosten en een begrijpelijke digitale presentatie van onze financiële documenten. | ||
Portefeuillehouder(s) | ||
Hans Wijnants | ||
Trends en ontwikkelingen | ||
Coronapandemie Wereldwijde tekorten en extra vraag naar grondstoffen hebben in 2022 de prijzen doen stijgen. Naar verwachting is dit effect tijdelijk. Het geschetste bruto binnenlands product niveau voor de jaren 2022 - 2025 komt lager uit dan vóór de corona-uitbraak werd verwacht, namelijk op 2,1%. Dit lagere niveau komt vooral door een zwakkere trendmatige stijging van de arbeidsproductiviteit als gevolg van gemiste investeringen door de coronarecessie. Het effect is bijgesteld gezien de recente economische ontwikkeling, de gunstigere vooruitzichten voor de korte termijn en nieuwe analyses over de structurele effecten van de corona-uitbraak, waaronder die van het IMF en de OESO. De economie toonde in 2021 opnieuw grote veerkracht na de versoepeling van de lockdownmaatregelen, wat een kleinere permanente schade aannemelijk maakt. Ook de aanhoudende gematigde werkloosheidsontwikkeling en het lage aantal faillissementen wijzen op beperkte permanente schade. Algemene uitkering Gelet op de communicatie van het Rijk, verwachten we dat de septembercirculaire het gewenste inzicht zal geven in de effecten van de aanpassing van de algemene uitkering voor het meerjarenperspectief van onze begroting. Het bestaande beleid is dat de begroting op de meicirculaire wordt opgesteld, tenzij er substantiële afwijkingen in de septembercirculaire opgenomen zijn voor de algemene uitkering. Dat de septembercirculaire substantieel zal afwijken van de meicirculaire staat vast. Vanwege de complexiteit van de onderbouwing van de extra middelen voor jeugd (algemene uitkering) in relatie tot de opgaven waar we als gemeente voor staan, in de vorm van de volgende zeven thema’s: duurzaamheid, Voorzien in Vastgoed (ViV), Omgevingswet, mobiliteitsplan, sociaal domein, open en transparante overheid en digitalisering. Hiermee wijken we noodgedwongen af van het beleid om de begroting op basis van de septembercirculaire op te stellen. Dat hebben wij via een memo aan u gecommuniceerd en bij de behandeling van de perspectiefnota is deze werkwijze toegelicht. Wij zullen u een gedegen voorstel aanbieden met de uitkomsten van de septembercirculaire in relatie met de opgaven waar wij voor staan, middels een voorgestelde wijziging op de primitieve programmabegroting 2022-2025. Andere zaken die gekoppeld zijn aan het Rijk en waarvan de financiering onzeker is, zijn de omgevingswet, duurzaamheid, mobiliteit en voor een deel voorzien in vastgoed. Ook de herverdeling van de algemene uitkering zal een effect hebben op de inkomsten van uit het Rijk. De laatste herijkingsuitkomsten laten zien dat gemeente Noordoostpolder een korting tegemoet zou kunnen zien van ongeveer € 1,05 miljoen. Als ingangsdatum is gepland 1 januari 2023. Digitalisering Begroting De Rijksbegroting geeft een beeld van de te verwachten keuzes van het kabinet en ook welke impact die hebben voor gemeenten. De voorliggende meerjarenprogrammabegroting is opgesteld op basis van de septembercirculaire. Om het huishoudboekje van de gemeente ook in de toekomst op orde te houden is het van belang om integrale afweging van doelen in relatie tot de (verwachte) financiële middelen scherp in het vizier te houden. Een structureel sluitende begroting en een goede balanspositie zijn twee stevige pijlers van een gezonde financiële positie van onze gemeente nu, maar ook voor de toekomst. We kiezen voor een structureel duurzaam sluitende begroting om te zorgen voor een houdbaar financieel beleid en daarmee voor een houdbaar voorzieningenniveau en een beperkte lokale lastendruk voor onze inwoners en bedrijven. Renteontwikkelingen Lokale lastendruk Naast de aanpassing voor de inflatiecorrectie worden de tarieven voor de OZB aangepast voor de gemiddelde waardeontwikkeling. De marktontwikkeling tussen 1 januari 2020 en 1 januari 2021 bij woningen wordt, op basis van informatie van de landelijke Waarderingskamer, geschat op 9%. Voor niet-woningen wordt de waardeontwikkeling over dezelfde periode geschat op -0,5%. De inflatie (pNB) in die periode bedraagt volgens de ramingen van het CPB 2,1%, en is voor het Rijk, en dus ook voor ons, uitgangspunt voor de berekeningen van de tarieven. Gemeente Noordoostpolder heeft het beleid dat (leges)tarieven met het inflatiepercentage mogen stijgen en dat heffingen zoveel als mogelijk kostendekkend zijn. Voor 2022 kunnen de heffingen van rioolrechten op het niveau van 2021 worden gehandhaafd. De invoering van het recycletarief heeft er voor gezorgd dat we de stijgende lijn van kosten hebben weten te beperken. Echter, door dat we een nieuw contract moesten afsluiten met HVC stijgen vooral de kosten voor afvalinzameling de komende jaren. De uitkomsten van de onderhandelingen laten een verhoging zien voor afvoer en verwerking van afval. De reden voor deze stijging ligt meer in het verleden dan heden. De kosten van het afvoeren en verwerken van afval waren hoger dan we betaalden op basis van het contract dat afloopt. Met het nieuwe contract rekent de afvalinzamelaar en -verwerker weer met marktconforme, dus hogere, prijzen. Effecten vennootschapsbelasting (Vpb) | ||
Reguliere bedrijfsvoering | ||
Treasuryfunctie De komende jaren worden omvangrijke investeringen gedaan, waarvan de vernieuwbouw van het zwembad en de nieuwe campus de grootste investeringen zijn. Daardoor wijzigt de structuur van de balans, doordat bezittingen toenemen en de liquiditeits- en solvabiliteitspositie afnemen. Vanwege de goede grondverkopen in de afgelopen jaren en de verwachtingen hiervoor voor de komende jaren, valt het niet uit te sluiten dat ondanks de substantiële bedragen voor investeringen niet of beperkt hoeft te worden geleend. Voor de voorzieningen die wij duurzaam willen garanderen en waarvan de lasten structureel in de begroting gedekt moeten zijn. Dus mochten er leningen aangetrokken moeten worden, dan zullen deze worden aangetrokken in de vorm van projectfinanciering. Inning van gemeentelijke belastingen en heffingen Een sluitende meerjarenprogrammabegroting | ||
Verbonden partij(en) | ||
Beleidskaders | ||
|