Ambities

Ambitie 2 - In verbinding met de samenleving

Ambitie 2 - In verbinding met de samenleving

Doelstelling

Een kleinere afstand tussen inwoners en bestuur.

Portefeuillehouder(s)

Roger de Groot

Trends en ontwikkelingen

De gemeente als partner in een netwerksamenleving: maatschappelijke opgaven kunnen niet alleen door onze organisatie zelf opgelost worden. Het aanpakken van die opgaven maakt samenwerking nodig. Samenwerking met andere gemeenten of met onze inwoners en ondernemers. Naast burgerparticipatie komt er ook steeds meer vraag naar overheidsparticipatie: inwoners en ondernemers nemen het initiatief en vragen de gemeente mee te doen. De ‘regio’ wordt ook steeds belangrijker in Rijksbeleid. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de RegioDeals en Omgevingsvisies.

Bovenstaande en ontwikkelingen zoals de invoering van de Omgevingswet vraagt een andere manier van werken: nóg integraler, meer afwegingsruimte voor bestuur en meer flexibiliteit in de aanpak van vraagstukken en opgaven (maatwerk).

Reguliere bedrijfsvoering

Ondersteunen en adviseren van burgemeester en wethouders
Het college voert de gemeentelijke taken uit. De medewerkers van de gemeente helpen en adviseren het college.

De raad, raadscommissies en ondersteuning daarvan door de griffie
De gemeenteraad stelt de kaders vast voor het beleid. En zij controleert de uitvoering daarvan. Dat doet zij als volksvertegenwoordiging. De griffie helpt daarbij.

Rekenkamercommissie en de accountantscontrole
De rekenkamercommissie en de accountant doen onderzoek voor de gemeenteraad. De rekenkamercommissie onderzoekt of de activiteiten van de gemeente:

1.   opleveren wat de bedoeling is;
2.   voldoen aan de regels;
3.   niet tegen onnodige kosten gedaan worden.

De accountant controleert of de financiële stukken, en de besluiten daarover, juist zijn.

Integraal Gebiedsgericht Werken (IGW)
De gemeente heeft gebiedsregisseurs. Zij zorgen voor korte lijnen tussen de inwoners en de gemeente. Signalen, vragen en klachten over de leefbaarheid en veiligheid in de dorpen en wijken, geven zij door aan collega’s en andere IGW-partners (zoals Mercatus en Carrefour). Zo kan dan samen met de inwoners naar een oplossing gezocht worden.

Behandelen van klachten en bezwaren
Mensen en organisaties kunnen bezwaar maken tegen besluiten. Ook kunnen zij een klacht indienen tegen de manier waarop de gemeente hen behandelt. Deze bezwaren en klachten worden behandeld door een gespreksbegeleider (mediator), een klachtencoördinator of een onafhankelijke commissie (bezwaarschriftencommissie).

Inkopen van goederen en diensten
De gemeente is niet alleen overheid, maar ook een marktpartij die goederen en diensten inkoopt. Ons doel is het verkrijgen van een zo goed mogelijk product tegen een zo laag mogelijke prijs en kosten, waarbij we ons houden aan de (Europese) aanbestedingsregels. We zijn bezig met nieuw inkoopbeleid. In dit nieuwe inkoopbeleid komt circulaire economie aan de orde. We gaan daarbij na wat voor onze gemeente een haalbare doelstelling is. Waar het kan en mag, kopen wij lokaal in.

Verbonden partij(en)

Beleidskaders

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2021 15:14:33 met de export van 11/15/2021 15:08:54