Klimaatadaptatie en weginfrastructuur Bij extreme weersomstandigheden (water op straat, ondergelopen tunnels, bruggen die niet meer sluiten) moeten wij accepteren dat bereikbaarheid van het personen- en goederenvervoer naar de plaats van bestemming voor enige tijd ernstig gestremd is of zelfs voor even niet meer mogelijk is. Hevige regenbuien leiden tot overstromende wegen en ondergelopen tunnels en zijn daarmee direct van invloed op de bereikbaarheid van ons personen- en goederenvervoer. Om de nadelige gevolgen door klimaatverandering op de infrastructuur te beperken, moeten wij daarmee bij de herinrichting van de openbare ruimte rekening houden. Wij willen vermijden dat het overtollig regenwater bij woningen en bedrijven leidt tot overlast of zelfs schade. Dit vraagt van ons tijdelijk bergingsruimte te creëren voor het afstromend regenwater naar plaatsen waar het geen overlast of schade veroorzaakt. Met name op locaties waar de ondergrond overwegend uit veen- en kleilagen bestaat, moeten wij bij periodes van langdurige droogte rekening houden met ernstige verzakkingen van onze wegen. Ten gevolge van de optredende bodemdaling ondergraaft deze onze asfaltconstructies. Wij kunnen als werkregio Flevoland in 2021 tot en met 2023 een rijkssubsidie aanvragen voor het uitvoeren van klimaatadaptieve maatregelen. Dit is een tijdelijke regeling om versneld maatregelen uit te kunnen voeren. Zodat de gevolgen van wateroverlast en droogte beperkt of voorkomen kunnen worden. Voorwaarde is dat wij bij het gebruikmaken van deze Impulsregeling deze maatregelen uiterlijk in 2027 moeten realiseren. Het Rijk is dan bereid 1/3de van de totale investering voor haar rekening te nemen. De komende jaren hebben wij diverse projecten in de openbare ruimte op de planning staan. Wij willen door middel van een integrale aanpak zo optimaal mogelijk van deze financiële tegemoetkoming gebruikmaken. Cofinanciering rijkssubsidie verkeersveiligheidsmaatregelen 2022-2025 In 2020 besloot het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I en W) om landelijk € 500 mln. beschikbaar te stellen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid in het kader van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid. In totaal is aan Noordoostpolder onder voorwaarden een subsidie toegekend van € 1.289.030. Hiervan € 1.222.655 voor de uitvoeringsperiode 2021-2025. In 2021/2022 gaan we alle projecten voorbereiden, ramen en in de tijd wegzetten. Daarbij zoeken we naar mogelijke koppelingen met het uitvoeringsplan wegen en riolering. Onderhoud wegen Met het vaststellen van de Perspectiefnota 2021-2024 heeft de raad besloten om te bezuinigen op onderhoud van wegen binnen en buiten de bebouwde kom. De bezuinigingen voor 2022 zijn deels teruggedraaid. Vanaf volgend jaar wordt het onderhoud aan wegen en groenstroken beperkt. Voorwaarde is het gelijktijdig uitrollen van 60 km/uur op de betreffende wegen. |