Dienstverlening en Besturen

Indicatoren

Onderstaande indicatoren worden opgevoerd op basis van het voorafgaande programma en bijbehorende pijlers, voor zover beschikbaar en al dan niet deel uitmakend bij de onderliggende visies.

Per indicator worden realisatiewaarden weergegeven. De bron van deze waarden zijn per indicator vermeld. Voor de jaren 2021 en 2022 zijn streefwaarden opgenomen.

Communicatie en voorlichting

begroting

begroting

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

-

6,66

6,66

6,66

6,66

6,50

6,70

6,70

6,70

Bron:

Burgerpeiling Waarstaatjegemeente.nl

Omschrijving:

Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoner geven voor de communicatie en voorlichting van de gemeente.

Toelichting:

We zitten op het landelijke gemiddelde (respectievelijk 6,7 en 7,0). Dat is mooi om te zien. We doen steeds meer digitaal, in 2020 en 201 ook vanwege Covid-19. Ons beeld is dat dit niet ten koste gaat van onze communicatie en digitale dienstverlening.

Tevredenheid algehele dienstverlening

begroting

begroting

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

-

6,72

6,72

6,72

6,72

6,50

6,80

6,80

6,80

Bron:

Burgerpeiling Waarstaatjegemeente.nl

Omschrijving:

Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de dienstverlening van de gemeente.

Toelichting:

Deze indicator uit de burgerpeiling "waar staat je gemeente' meet meer het imago van de gemeente dan de kwaliteit van onze dienstverlening. Na een dip in 2019 zijn we nu weer terug op het oude niveau en zitten we rond het landelijke niveau. Omdat de meeste inwoners en ondernemers weinig frequent contact met de gemeente hebben is de verwachting dat rapportcijfer de komende jaren niet veel verandert.

Tevredenheid digitale dienstverlening

begroting

begroting

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

-

6,78

6,78

6,78

6,78

6,70

6,90

6,90

6,90

Bron:

Burgerpeiling Waarstaatjegemeente.nl

Omschrijving:

Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de digitale dienstverlening van de gemeente.

Toelichting:

Deze indicator uit de burgerpeiling waar staat je gemeente meet meer het imago van de gemeente dan de kwaliteit van onze dienstverlening. Na een dip in 2019 zijn we nu weer terug op het oude niveau en zitten we rond het landelijke niveau. Omdat de meeste inwoners en ondernemers weing frequent contact met de gemeente hebben is de verwachting dat rapportcijfer de komende jaren niet veel verandert.

Aantal klachten

begroting

begroting

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

33

20

27

27

26

33

35

35

35

Bron:

Gemeente Noordoostpolder

Omschrijving:

Het totaal aantal ontvangen formele klachten

Toelichting:

Specifieke oorzaken van een daling of stijging van het aantal klachten is echter niet of nauwelijks aan te geven. Elk jaar wordt door het college een klachtenjaarverslag vastgesteld en vervolgens op de gemeentelijke website gezet.

Aantal bezwaarschriften

begroting

begroting

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

-

142

159

157

152

125

132,5

130

120

Bron:

Gemeente Noordoostpolder

Omschrijving:

Het totaal aantal ontvangen bezwaarschriften.

Toelichting:

Het aantal bezwaarschriften schommelt al 10 jaar tussen de 120 en 160. Een toename van 12 op jaarbasis is dus heel normaal. Toen we zijn gestart met de informele afhandeling van bezwaren was de doelstelling dat 25% van alle bezwaren informeel zou moeten worden afgehandeld (is nu 60-70%).

Percentage bezwaarschriften dat geleid heeft tot een gewijzigd besluit

begroting

begroting

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

2021

2022

-

-

39%

15%

21%

31%

45%

33%

30%

Bron:

Gemeente Noordoostpolder

Omschrijving:

Percentage van het totaal aantal bezwaarschriften wat heeft geleid tot een (deels) gegrond verklaring en/of een gewijzigd besluit.

Toelichting:

Het aantal bezwaarschriften schommelt al 10 jaar tussen de 120 en 160. Een toename van 12 op jaarbasis is dus heel normaal. In 2019 lag dit percentage op het meerjarengemiddelde. In 2020 komt de toename voornamelijk door een tiental bezwaarschriften tegen de plaatsing van openbare laadpalen. In overleg met de buurt is de locatie van de laadpalen aangepast, waardoor er sprake is van een gewijzigd besluit.

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2021 15:14:33 met de export van 11/15/2021 15:08:54