Ambities

Ambitie 4 - Een aantrekkelijke woon- en leefomgeving

Ambitie 4 - Een aantrekkelijke woon- en leefomgeving

Doelstelling

Een aantrekkelijke woon- en leefomgeving in Emmeloord en de dorpen.

Portefeuillehouder(s)

Anjo Simonse

Wiemer Haagsma

Marian Uitdewilligen

Trends en ontwikkelingen

Bewonersparticipatie
Bewoners denken, praten en doen steeds vaker mee als hun omgeving verandert. Dit geldt ook bij de inrichting en beheer van de (groene) openbare ruimte.

Invoering van de Omgevingswet
De nieuwe wet raakt alle domeinen binnen de leefomgeving. De Omgevingswet vraagt een andere manier van werken: nog integraler, meer afwegingsruimte voor bestuur, flexibiliteit in de aanpak (maatwerk) en denken in mogelijkheden. En ook: versnellen en vergemakkelijken besluitvorming. De wet treedt naar verwachting op 1 juli 2022 (de wet is met een half jaar uitgesteld) in werking.

Veranderende woningmarkt
De huizenprijzen zijn gestegen. De verwachting is dat de prijzen komend jaar ook nog zullen stijgen. Als de overheid de steunmaatregelen intrekt kan dit weer veranderen. De kans is dan dat de werkloosheid gaat stijgen, waardoor inkomensonzekerheid ontstaat wat weer effect heeft op de woningmarkt. Daarnaast signaleren makelaars landelijk maar ook lokaal een groeiende belangstelling voor woningen in dorpen en buiten de steden De vraag is of deze trend zo sterk aanhoudt. Flexibel werken (deels thuis/deel kantoor) wordt waarschijnlijk de norm. Dichtbij het werk wonen verliest dan enigszins aan belang. Ook veranderende woonwensen van mensen zorgen voor bewegingen op de woningmarkt.

Woonvraag van buiten de gemeente
Er is een landelijk woningtekort. Noordoostpolder wil een bijdrage leveren aan het oplossen van het woningtekort. Er is zowel een vraag vanuit de provincie Flevoland als vanuit Regio Zwolle voor het bijdragen aan het oplossen van het woningtekort. We hebben bij het bouwen van extra woningen oog voor wat onze samenleving kan dragen.

Veroudering van het bomenbestand
Aandachtspunt voor de komende jaren is het ouder wordende bomenbestand. Steeds vaker leveren ouderdom en boomziektes problemen op. Bijvoorbeeld gevaren voor de veiligheid van voorbijgangers als bomen of takken onverwachts kunnen om- of afwaaien. Hierdoor zijn er steeds meer ingrepen nodig en worden de kosten voor het beheer van de bomen hoger.

Reguliere bedrijfsvoering

Inrichting en beheer openbare ruimte
Groenvoorzieningen, waterpartijen, bossen, speelplaatsen, begraafplaatsen en riolering zijn onderdelen van de openbare ruimte. De gemeente zorgt voor de aanleg en het beheer daarvan en past infrastructuur aan als dat nodig is.

Het (laten) opstellen en actueel houden van bestemmingplannen (Wet ruimtelijke ordening) en vanaf medio 2022 het werken aan de transitie van het tijdelijke omgevingsplan naar een gemeentedekkend, actueel omgevingsplan in de geest en volgens de eisen van de Omgevingswet
Daarnaast het leveren van een bijdrage aan de totstandkoming van omgevingsvergunningen voor (buitenplanse) omgevingsplanactiviteiten (besluiten om af te wijken van het tijdelijk omgevingsplan ten behoeve van concrete projecten en ontwikkelingen). Gezien de vele verschillende wensen van bijvoorbeeld inwoners en bedrijven maken we flexibele ruimtelijke plannen. Ook kunnen zij zelf een plan opstellen. Wij begeleiden en toetsen het dan. Zo kunnen we goed inspelen op de vraag vanuit de samenleving. We stellen plannen op voor bijvoorbeeld woningbouwlocaties en uitbreiding van bedrijventerreinen.

Vergunningen verlenen, toezicht houden en handhaven (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en Wet vergunningverlening, toezicht en handhaving)
Voor het bouwen van een bouwwerk en/of voor bedrijfsactiviteiten die hinder voor mens en milieu kunnen veroorzaken is een vergunning nodig. De omgevingsvergunning is een vergunning voor bouwen, milieu, natuur en ruimte. Verleende vergunningen controleren wij. Ook houden wij toezicht op bijvoorbeeld bouwactiviteiten en handhaven wij waar dat nodig is.

Prestatieafspraken maken met woningcorporaties (Woningwet)
Wij maken afspraken met woningcorporaties over de uitvoering van het woonbeleid. Woningcorporaties richten zich vooral op hun kerntaak: mensen met een laag inkomen goed en betaalbaar kunnen laten wonen. De afspraken gaan over kwaliteit, kwantiteit, betaalbaarheid, duurzaamheid, bijzondere doelgroepen en leefbaarheid.

Geografische informatie op orde houden (Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) en Wet Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT)
Wij houden geografische informatie bij. Die informatie gebruiken we voor besluiten en andere activiteiten. Dat doen wij met digitale plattegronden en luchtfoto’s.

Verstrekken van leningen
We geven verschillende leningen om bewoners op de woningmarkt te helpen. Zo biedt de starterslening starters op de koopwoningmarkt de mogelijkheid om op een verantwoorde manier extra geld te lenen. De starterslening overbrugt het verschil tussen de prijs van het huis en de (eerste) hypotheek bij de bank. De blijverslening is bedoeld voor eigenaren die hun woning bijvoorbeeld levensloopgeschikt willen maken.

Dorpen ondersteunen bij de uitvoering van hun dorpsvisies
Met de dorpen zijn dorpsvisies opgesteld. Wij ondersteunen de dorpen bij de uitvoering daarvan.

Bouw- en woonrijp maken van woningbouwgronden en bedrijventerreinen
Nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen in ons eigendom maken wij klaar om te gebruiken. Dat betekent: grondwerk, (bouw)wegen aanleggen e.d. en in een latere fase: bestrating, verlichting en groen aanleggen.

Gronduitgifte
Wij voeren waar mogelijk en wenselijk actief grondbeleid. Bij actief grondbeleid doen we zelf de gronduitgifte van de kavels. Wanneer de grond van een ontwikkelaar is, maken we afspraken door het sluiten van een anterieure overeenkomst. In de overeenkomst staan afspraken over onder andere woningbouwprogrammering, beheer en openbare ruimte.

Verbonden partij(en)

GR IJsselmeergroep

GR Omgevingsdienst Flevoland en Gooi & Vechtstreek

Beleidskaders

  • Beleidsplan openbare ruimte 2014-2024 (2014, met aanpassing in 2021)
  • Beleidsplan begraafplaatsen gemeente Noordoostpolder 2012-2022 (2012)
  • Nota Grondbeleid (2020)
  • DNA voor de dorpen (2009)
  • Beleid Arbeidsmigranten Noordoostpolder (2012)
  • Structuurvisie Noordoostpolder 2025 (2013)
  • DNA Emmeloord (2013)
  • Uitvoeringslab Nagele (2013)
  • Woonvisie Noordoostpolder: kansen grijpen (2020)
  • Programma LEADER 3 in Noordoostpolder (2016, verlengd in 2020)
  • Beleidsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving Noordoostpolder 2020-2023 (2020)
  • Prestatieafspraken met Mercatus, Stichting Huurdersbelang Mercatus, Woonzorg Nederland, bewonerscommissies Toutenburgh en Wijdeneshof
Deze pagina is gebouwd op 11/15/2021 15:14:33 met de export van 11/15/2021 15:08:54