Gemeenschappelijke regeling
- verbonden partij 1.3 GR Omgevingsdienst Flevoland en Gooi & Vechtstreek
1.3 GR Omgevingsdienst Flevoland en Gooi & Vechtstreek
Lelystad
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
Alle gemeenten uit Flevoland, de gemeenten Blaricum, Bussum, Hilversum, Huizen, Laren, Muiden, Naarden, Weesp, Wijdemeren en de provincies Flevoland en Noord-Holland.
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur en dagelijks bestuur.
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Deze GR voert taken op het gebied van het omgevingsrecht uit. Deze taken omvatten onder andere het verlenen van vergunningen, toezicht en handhaving. Deelname is wettelijk verplicht op basis van de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (WABO). Het doel was om te komen tot kwaliteitsverbetering. De gemeente Noordoostpolder heeft het minimaal verplichte takenpakket ingebracht (basistakenpakket). Dit pakket behelst voornamelijk milieutaken.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Het belangrijkste financiële risico dat de deelnemers in de GR lopen is een bijdrage in een eventueel exploitatietekort. Wanneer de GR zou worden opgeheven wordt een eventueel overblijvend tekort gedragen door de deelnemende gemeenten.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2020
1.354.973
Begroting 2023
1.378.315
Begroting 2021
1.261.606
Begroting 2024
1.378.315
Begroting 2022
1.378.315
Begroting 2025
1.378.315
Bijdrage verantwoord op taakveld
7.4 Milieubeheer
Financiële ratio's
Begroting 2022
Begroting 2021
Jaarrekening 2020
Resultaat
0
0
0
Eigen vermogen
919.000
919.000
919.000
Vreemd vermogen
4.729.669
4.729.669
4.500.393
- verbonden partij 1.4 GR GGD Flevoland
1.4 GR GGD Flevoland
Lelystad
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
Alle gemeenten in Flevoland: Almere, Dronten, Lelystad, Urk, Zeewolde en Noordoostpolder.
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur.
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
De Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van de inwoners in de provincie Flevoland. GGD Flevoland is het centrale punt waar bewoners, gemeenten en samenwerkingspartners terecht kunnen met alle vraagstukken op het gebied van de openbare gezondheidszorg.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De deelnemers betalen elk een jaarlijkse bijdrage in de kosten van de GR op basis van het aantal inwoners per 1 januari van dat jaar. Het belangrijkste financiële risico dat de deelnemers in de GR lopen is een bijdrage in een eventueel exploitatietekort. Wanneer de GR zou worden opgeheven wordt een eventueel overblijvend tekort gedragen door de deelnemende gemeenten naar rato van het aantal inwoners. De verwachting is dat de kosten voor de GGD de komende jaren gaan stijgen.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2020
991.282
Begroting 2023
1.106.000
Begroting 2021
1.048.000
Begroting 2024
1.120.000
Begroting 2022
1.092.730
Begroting 2025
1.133.000
Bijdrage verantwoord op taakveld
7.1 Volksgezondheid
Financiële ratio's
Begroting 2022
Begroting 2021
Jaarrekening 2020
Resultaat
0
0
360.000
Eigen vermogen
7.567.000
7.367.000
7.333.000
Vreemd vermogen
16.710.000
17.507.000
18.348.000
- verbonden partij 1.1 GR Veiligheidsregio Flevoland
1.1 GR Veiligheidsregio Flevoland
Lelystad
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
Alle gemeenten in Flevoland: Almere, Dronten, Lelystad, Urk, Zeewolde en Noordoostpolder.
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
De Veiligheidsregio is ingesteld om de inwoners van onze regio beter te beschermen tegen de risico’s van branden, rampen en crises. De diensten en besturen werken samen in: brandweerzorg, crisisbeheersing, handhaving van de openbare orde en veiligheid, geneeskundige hulpverlening bij rampen en rampenbestrijding.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Het belangrijkste financiële risico dat de deelnemers in de GR lopen is een bijdrage in een eventueel exploitatietekort. Wanneer de Veiligheidsregio en daarmee de GR zou worden opgeheven wordt een eventueel overblijvend tekort gedragen door de deelnemende gemeenten.
De uitgaven van de VRF gaan de komende jaren significant stijgen. Met deze verhoging van de jaarlijkse lasten komt de bijdrage voor 2022 voor de de gemeente Noordoostpolder uit op € 2.760.964. Voor de volgende jaren wordt een verdere stijging van bijdrage voorzien. Eind 2021 wordt er formeel besloten over de inloopperiode van de nieuwe verdeelsleutel. Naar alle waarschijnlijkheid zal deze periode 7 jaar bedragen.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2020
2.356.408
Begroting 2023
2.871.266
Begroting 2021
2.681.000
Begroting 2024
2.980.219
Begroting 2022
2.760.964
Begroting 2025
3.087.825
Bijdrage verantwoord op taakveld
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Financiële ratio's
Begroting 2022
Begroting 2021
Jaarrekening 2020
Resultaat
0
0
1.549.154
Eigen vermogen
7.554.000
8.096.000
10.818.901
Vreemd vermogen
16.711.000
9.398.000
11.674.330
- verbonden partij 1.2 GR IJsselmeergroep
1.2 GR IJsselmeergroep
Emmeloord/Lelystad
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
Gemeenten Lelystad, Urk en Noordoostpolder
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Deze verbonden partij voert de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit. De GR heeft een werkmaatschappij maar de feitelijke uitvoering van de Wsw is ondergebracht bij Concern voor Werk. Binnen de GR zijn afspraken gemaakt over de samenwerking tussen gemeenten en Concern voor Werk om tekorten te voorkomen. In Noordoostpolder levert Concern voor Werk diensten als schoonmaak en catering voor de WerkCorporatie.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Het belangrijkste financiële risico dat de deelnemers in de GR lopen is een bijdrage in een eventueel exploitatietekort. Wanneer de GR zou worden opgeheven, wordt een eventueel overblijvend tekort gedragen door de deelnemende gemeenten.
De begroting van de IJsselmeergroep wordt in oktober vastgesteld. Daarom zijn er nog geen cijfers opgenomen.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2020
258.172
Begroting 2023
273.285
Begroting 2021
247.108
Begroting 2024
273.285
Begroting 2022
273.285
Begroting 2025
273.285
Bijdrage verantwoord op taakveld
6.4 Begeleide participatie
Financiële ratio's
Begroting 2022
Begroting 2021
Jaarrekening 2020
Resultaat
n.b.
n.b.
12.000
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
3.401.000
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
1.710.000
Vennootschappen en corporaties
- verbonden partij 2.2 Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
2.2 Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Den Haag
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Nederlandse overheden (50% Rijk/50% gemeenten, provincies en waterschappen)
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
De kosten van financiering voor de gemeente en haar burgers zo laag mogelijk houden.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Op 15 december 2020 heeft de Europese Centrale Bank (ECB) de banken aanbevolen om tot 30 september 2021 af te zien van dividenduitkeringen of deze te beperken. Het dividend over 2020 blijft daarom gereserveerd voor uitkering. Uitkering zal niet vóór 30 september 2021 plaatsvinden en is onderworpen aan mogelijke toekomstige aanbevelingen van de ECB. Achtergrond hiervan is de significante schok die de corona-pandemie de economie toebrengt en de rol die voor banken is voorzien om de effecten zoveel als mogelijk te mitigeren. De toezichthouder verwacht van banken dat zij zich tot het uiterste inspannen om hun klanten te helpen en hun vermogen maximaal beschikbaar houden om te investeren in de kredietverlening aan hun klanten.
Voor gemeente Noordoostpolder is het gereserveerde dividend over 2020 een bedrag van €35.577.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2020
0
Begroting 2023
0
Begroting 2021
0
Begroting 2024
0
Begroting 2022
0
Begroting 2025
0
Bijdrage verantwoord op taakveld
-
Financiële ratio's
Begroting 2022
Begroting 2021
Jaarrekening 2020
Resultaat
n.b.
n.b.
221.000.000
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
5.097.000.000
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
155.262.000.000
- verbonden partij 2.3 Vitens N.V.
2.3 Vitens N.V.
Utrecht
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Provincies en gemeenten in Friesland, Overijssel, Flevoland, Drenthe Utrecht, Noord-Holland en Gelderland
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Vitens staat als leverancier van een eerste levensbehoefte middenin de maatschappij. Ze zorgen voor betrouwbaar drinkwater, nu en in de toekomst. Er wordt gewerkt aan drie strategische doelen: continuïteit, schone en beschikbare bronnen en optimale service en dienstverlening.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Vitens maakt geen prognoses ten aanzien van ontwikkelingen en risico's openbaar. De bekende risico’s zijn beperkt tot de deelname in het aandelenkapitaal.
Vitens moet de komende jaren investeren om te kunnen blijven voldoen aan de vraag naar water. Het resultaat over 2020 ad € 23,9 miljoen is in zijn geheel toegevoegd aan de overige reserves. Daarom heeft Vitens over 2020 geen dividend uitgekeerd. De verwachting is dat er in ieder geval tot en met het jaar 2022 geen dividend zal worden uitgekeerd. Doorgaans schommelt het dividend tussen de € 25.000 en € 30.000.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2020
0
Begroting 2023
0
Begroting 2021
0
Begroting 2024
0
Begroting 2022
0
Begroting 2025
0
Bijdrage verantwoord op taakveld
-
Financiële ratio's
Begroting 2022
Begroting 2021
Jaarrekening 2020
Resultaat
n.b.
n.b.
23.900.000
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
557.100.000
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
1.340.100.000
- verbonden partij 2.4 Wadinko N.V.
2.4 Wadinko N.V.
Zwolle
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
De gemeenten Hellendoorn, Hof van Twente, Borne, Dalfsen, Deventer, Dinkelland, Hardenberg, Meppel, Olst-Wijhe, Ommen, Steenwijkerland, Tubbergen, Westerveld, Zwartewaterland, Zwolle, Kampen, Losser, Noordoostpolder, Raalte, Rijssen-Holten, Staphorst, Twenterand, Urk, Wierden en Provincie Overijssel.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Wadinko is een regionale participatiemaatschappij die de bedrijvigheid en daarmee de werkgelegenheid wil bevorderen in Overijssel, de Noordoostpolder en Zuidwest Drenthe.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Risico’s beperkt tot het aandelenkapitaal.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2020
0
Begroting 2023
0
Begroting 2021
0
Begroting 2024
0
Begroting 2022
0
Begroting 2025
0
Bijdrage verantwoord op taakveld
-
Financiële ratio's
Begroting 2022
Begroting 2021
Jaarrekening 2020
Resultaat
n.b.
n.b.
-3.374.640
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
65.495.522
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
5.454.020
- verbonden partij 2.5 Huisvuilcentrale Noord-Holland N.V.
2.5 Huisvuilcentrale Noord-Holland N.V.
Alkmaar
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
HVC heeft 44 aandeelhoudende gemeenten en 6 waterschappen uit Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Friesland.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
HVC is een samenwerkingsverband van gemeenten en waterschappen, dat actief is op het gebied van afvalinzameling, -scheiding en –recycling, compostering, afval- en slibverbranding en de opwekking en benutting van duurzame energie uit biomassastromen en andere bronnen.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De aandeelhouders staan garant voor de leningen van HVC. Alvorens HVC niet meer aan haar (aflossings)verplichtingen kan voldoen, zal zij waarschijnlijk eerst een beroep doen op artikel 7 van de ballotageovereenkomst. Voor deze garantstelling wordt jaarlijks een provisie ontvangen. De provisie over 2021 bedraagt € 130.442.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2020
0
Begroting 2023
0
Begroting 2021
0
Begroting 2024
0
Begroting 2022
0
Begroting 2025
0
Bijdrage verantwoord op taakveld
-
Financiële ratio's
Begroting 2022
Begroting 2021
Jaarrekening 2020
Resultaat
n.b.
n.b
15.233.000
Eigen vermogen
n.b.
n.b
142.293.000
Vreemd vermogen
n.b.
n.b
849.809.000
- verbonden partij 2.6 Enexis Holding N.V.
2.6 Enexis Holding N.V.
's Hertogenbosch
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Zes Nederlandse provincies en 130 gemeenten.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Enexis was netbeheerder binnen de gemeente Noordoostpolder. Begin 2016 is het verzorgingsgebied over gegaan naar Liander. De aandelen van Enexis zijn echter nog in handen van de gemeente Noordoostpolder. Wanneer er een goed bod komt zal de gemeente Noordoostpolder overwegen om de aandelen te verkopen.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ (Stable outlook) en bij Moody's Aa3 (stable outlook). De aandeelhouders lopen het risico (een deel van) de boekwaarde ad € 6,2 miljoen te moeten afwaarderen. Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V. Wettelijk is minimaal 40% eigen vermogen vereist, Enexis heeft op dit moment meer dan 50% eigen vermogen.
Overeenkomstig de statuten staat de winst, voor zover die niet wordt gereserveerd, ter vrije beschikking van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (artikel 36.2). Aanvullend op deze statutaire bepalingen is met de aandeelhouders overeengekomen dat het uit te keren dividend over de planperiode van het Strategisch Plan maximaal 50% van de nettowinst zal bedragen, waarbij een minimumniveau van jaarlijks € 100 miljoen wordt nagestreefd. Dit percentage zal verlaagd worden als deze uitkering ertoe leidt dat het bedrijf binnen vijf jaar haar A rating-profiel kan verliezen.
Over het jaar 2020 heeft de gemeente €13.814 dividend ontvangen.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2020
0
Begroting 2023
0
Begroting 2021
0
Begroting 2024
0
Begroting 2022
0
Begroting 2025
0
Bijdrage verantwoord op taakveld
-
Financiële ratio's
Begroting 2022
Begroting 2021
Jaarrekening 2020
Resultaat
n.b.
n.b.
109.000.000
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
4.116.000.000
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
4.635.000.000
- verbonden partij 2.7 Technofonds Flevoland B.V.
2.7 Technofonds Flevoland B.V.
Lelystad
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Almere, Urk, Lelystad, Noordoostpolder, Dronten, Horizon B.V. (voorheen OMFL)
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Het Technofonds Flevoland verstrekt risicodragend kapitaal in de vorm van leningen en aandelenkapitaal aan (door)startende ondernemingen binnen Flevoland ter bevordering van technologische en innovatieve ontwikkelingen. Het is een revolverend fonds, dat wil zeggen dat de middelen die vrijkomen door bijvoorbeeld verkoop van participaties of aflossing van leningen, opnieuw binnen het fonds worden uitgezet.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De verleende steun valt binnen de minimumgrenzen die volgens de Europese regels zijn gesteld aan staatssteun. Verleende achtergestelde geldleningen zijn tevens marktconform. Het risico voor de gemeente beperkt zich tot de aan het Technofonds verstrekte middelen waarvoor geen waarde in de balans is opgenomen.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2020
0
Begroting 2023
0
Begroting 2021
0
Begroting 2024
0
Begroting 2022
0
Begroting 2025
0
Bijdrage verantwoord op taakveld
-
Financiële ratio's
Begroting 2022
Begroting 2021
Jaarrekening 2020
Resultaat
n.b.
n.b.
-731.460
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
4.438.473
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
25.974
- verbonden partij 2.1 WerkCorporatie B.V.
2.1 WerkCorporatie B.V.
Emmeloord
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Gemeente Noordoostpolder.
Bestuurlijk belang
Enig aandeelhouder
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
De Werkcorporatie is opgericht per 1 januari 2015 om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen en de houden. Daarmee wordt uitvoering gegeven aan de Participatiewet.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De Werkcorporatie voert een taak uit waarvoor het gemeentebestuur verantwoordelijk is en blijft. De gemeente heeft zeggenschap over de financiële, beleidsmatige en uitvoeringskaders. Voor de financiering is de Werkcorporatie volledig afhankelijk van de gemeente. Het participatiebudget van de gemeente is beperkt, maar de afgelopen jaren toereikend geweest. Samen met de gemeente wordt dit gemonitord voor toekomstige jaren. In 2020 zijn de niet bestede middelen in zijn geheel teruggestort naar de gemeente.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2020
1.444.805
Begroting 2023
1.475.478
Begroting 2021
1.454.817
Begroting 2024
1.475.478
Begroting 2022
1.475.478
Begroting 2025
1.475.478
Bijdrage verantwoord op taakveld
6.5 Arbeidsparticipatie
Financiële ratio's
Begroting 2022
Begroting 2021
Jaarrekening 2020
Resultaat
n.b.
n.b.
-3.503
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
144.481
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
262.806
- verbonden partij 2.8.1 Verkoop Vennootschap B.V.
2.8.1 Verkoop Vennootschap B.V.
's Hertogenbosch
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Voormalige aandeelhouders Essent N.V. (diverse gemeenten en provincies)
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent (namens de verkopende aandeelhouders Essent). In het kader van de verkoop van Essent aan RWE hebben de verkopende aandeelhouders een aantal garanties en vrijwaringen gegeven aan RWE. Het merendeel van deze garanties en vrijwaringen is door de verkopende aandeelhouders overgedragen aan Verkoop Vennootschap. Ter verzekering van de betaling van eventuele schadeclaims heeft RWE bedongen dat een deel van de verkoopopbrengst door de verkopende aandeelhouders gedurende een bepaalde tijd in het General Escrow Fonds wordt aangehouden. Buiten het bedrag dat in het General Escrow Fonds zal worden gehouden, zijn de verkopende aandeelhouders niet aansprakelijk voor inbreuken op garanties en vrijwaringen.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Per 1 september 2020 is Verkoop Vennootschap B.V. geliquideerd en uitgeschreven bij de KvK. Hiermee zijn ook de risico’s voor de aandeelhouders komen te vervallen.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2020
0
Begroting 2023
0
Begroting 2021
0
Begroting 2024
0
Begroting 2022
0
Begroting 2025
0
Bijdrage verantwoord op taakveld
-
Financiële ratio's
Begroting 2022
Begroting 2021
Jaarrekening 2020
Resultaat
n.b.
n.b.
n.b.
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
- verbonden partij 2.8.2 Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
2.8.2 Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
's Hertogenbosch
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Voormalige aandeelhouders Essent N.V. (diverse gemeenten en provincies).
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent. (namens de verkopende aandeelhouders Essent). Onderdeel van Essent in 2009 bij de verkoop aan RWE, was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta N.V. (destijds 50% aandeelhouder, nu 70% aandeelhouder) heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE in 2009 bij de rechter aangevochten. Als consequentie op deze gerechtelijke procedure is in 2009 het 50% belang van Essent in EPZ tijdelijk ondergebracht bij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (PBE).
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd. Het doel is dat de vennootschap in 2022 (of eerder indien mogelijk) zal kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang. Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal in deze vennootschap.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2020
0
Begroting 2023
0
Begroting 2021
0
Begroting 2024
0
Begroting 2022
0
Begroting 2025
0
Bijdrage verantwoord op taakveld
-
Financiële ratio's
Begroting 2022
Begroting 2021
Jaarrekening 2020
Resultaat
0
-70.000
-70.000
Eigen vermogen
0
1.499.395
19.533
Vreemd vermogen
0
5.000
1.569.395
- verbonden partij 2.8.3 CSV Amsterdam B.V.
2.8.3 CSV Amsterdam B.V.
's Hertogenbosch
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Voormalige aandeelhouders Essent N.V. (diverse gemeenten en provincies).
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent en Attero. (namens de verkopende aandeelhouders van Essent en Attero). De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat claims worden afgewikkeld. Eventuele claims kunnen door Waterland tot 5 jaar na completion (mei 2019) worden ingediend. Na afwikkeling van deze eventuele claims van Waterland zal de escrow-rekening kunnen worden opgeheven en het restant op deze rekening kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De verwachting was dat deze B.V. eind 2019 begin 2020 zou worden opgeheven. Dat is niet gebeurd. Wel is er in april 2020 een schikking getroffen tussen CSV Amsterdam en de betrokken partijen. De restand van het bedrag is uitgekeerd aan de aandeelhouders. In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar.
Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal in overleg met Aandeelhouderscommissie van CSV de procedure al dan niet worden voortgezet.. Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of eventuele voortijdigebeëindiging van deze procedure (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdiensten CSV of een besluit van de Aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan deaandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2020
0
Begroting 2023
0
Begroting 2021
0
Begroting 2024
0
Begroting 2022
0
Begroting 2025
0
Bijdrage verantwoord op taakveld
-
Financiële ratio's
Begroting 2022
Begroting 2021
Jaarrekening 2020
Resultaat
-100.000
-100.000
-100.000
Eigen vermogen
0
292.593
392.593
Vreemd vermogen
0
25.000
27.162
Verenigingen
- verbonden partij 5.1 VNG
5.1 VNG
Den Haag
Rechtsvorm
Verenigingen
Betrokken partijen
Nederlandse gemeenten en Curaçao, Bonaire, Saba, St. Eustatius, Aruba en enkele tientallen gewesten.
Bestuurlijk belang
Stemrecht in de vereniging
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Krachtiger lokale overheid door samenwerking en belangenbehartiging.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De risico’s zijn beperkt omdat er geen sprake is van een financiële impact bij faillissement of aansprakelijkheid door garantstelling.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2020
141.850
Begroting 2023
147.382
Begroting 2021
147.382
Begroting 2024
147.382
Begroting 2022
147.382
Begroting 2025
147.382
Bijdrage verantwoord op taakveld
0.1 Bestuur
Financiële ratio's
Begroting 2022
Begroting 2021
Jaarrekening 2020
Resultaat
n.b.
n.b.
-16.000
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
62.377.000
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
74.248.000
- verbonden partij 5.2 VNG Flevoland
5.2 VNG Flevoland
Rechtsvorm
Verenigingen
Betrokken partijen
Gemeenten in Flevoland
Bestuurlijk belang
Stemrecht in de vereniging
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Krachtiger lokale overheid door samenwerking en belangenbehartiging.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De risico’s zijn beperkt omdat er geen sprake is van een financiële impact bij faillissement of aansprakelijkheid door garantstelling.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2020
1.876
Begroting 2023
1.876
Begroting 2021
1.876
Begroting 2024
1.876
Begroting 2022
1.876
Begroting 2025
1.876
Bijdrage verantwoord op taakveld
0.1 Bestuur
Financiële ratio's
Begroting 2022
Begroting 2021
Jaarrekening 2020
Resultaat
n.b.
n.b.
0
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
n.b.